Вижте ценните съвети на проф. Байкова за режима на хранене по време на пости

Диетологът проф. Донка Байкова разясни пред novini.bg каква е разликата между пости и диета. Припомняме ви, че вчера започнаха 40-дневните Коледни или Рождественски пости.

Проф. Байкова потвърди, че през последните години Коледните и Великденските пости се приемат за диета. Но това изобщо не трябва да е така, категорична е тя.
Дитичният режим е нещо, което вкарва хранителният модел на индивида в рамка, тоест в определени часове на денонощието как да се храни и какъв вид храна да използва. „Поставяме се на диетичният режим заради наши лични цели“, обясни проф. Байкова.

Постите обаче не са ограничителен режим от гледна точка на постигане само и определено на някаква поставена цел да се редуцират килограми, обясни тя.
„Уви, често пъти, аз като специалист, съм се сблъсквала с проблема с лица, които постят от гледна точка на постигане на определени килограми“, каза проф. Байкова. По думите й, за да се използват постите за редуциране на определени килограми, трябва човек да е много добре запознат как да комбинира и използва растителните храни с идеята да се насочат процесите към изгаряне на излишни мастни натрупвания.
„Ако консумираме, в дните, в които се лишаваме от мляко, млечни, месо, риба и яйца, растителни храни, но концентрирани такива – например хляб плюс високо калорийна добавка от маслини или големи количества ядки (в 100 грама ядки съдържат 650 – 690 калории), може да завишим приема на калориите“, заяви проф. Байкова. Затова тя съветва хората, които искат да редуцират килограмите, да научат по време на пост какви са растителните алтернативи на обичайните храни, които използваме от животинския спектър, в закуските, обедите и вечерите.

Примерно обикновено закусваме кисело мляко и добавяме през последните години овесени ядки, ленено семе или чия, но при пости махаме самото кисело мляко и можем да използваме ядково мляко – бадемово, орехово или соево, кокосово мляко. В зърнените смеси има много биологични субстанции и полезни качества върху обменните ни процеси. Например овесените ядки са най – богати на пектин, лененото семе е растителен източник на Омега 3 мастни киселини и с тях можем да подобрим здравния статус при предприемане на дълъг коледен пост, сусамовото семе пък е много богат на калций.
Много българи обаче смятат, че подобни комбинации със зърнени закуски са доста екстравагандно вкусови. В такива случаи може две филийки с пълнозърнест хляб или хляб от лимец с маслинки, лютеница, печена чушка и така става чудесен зеленчуков сандвич.
През последните години децата не обичат зеленчуков сандвич, а предпочитат плодов – например зърнена филийка с настъргана ябълка и канела.
Обедът по време на пости за хора, които искат да редуцират килограмите си, пък трябва да бъде бобова и зърнена храна. Така комбинирана храната придобива качествата на месото.
Вечерята пък трябва да се състои от зеленчукови блюда – например зеле на фурна с една или две филийки пълнозърнест хляб или варени картофи, картофена салата.
В сезона на болестите проф. Байкова е категорична, че всеки човек трябва да има добър белтъчен прием.

 

ИЗПРАТИ НОВИНА: ТУК или на страницата ни във Фейсбук

Вашият коментар