Къде е баскетболната публика в София?

Левски изигра последния си мач от SIGAL-UNIQA Балканска лига, а залата бе почти празна. Няма какво да си кривим душата всички. Явление, рецидив в зала „Универсиада“ или „Триадица“, където отборът приема понякога домакинските си мачове, пише bgbasket.com Единственият мъжки баскетболен отбор в София – т.нар „Европейска столица на спорта 2018“ . Отбор, съставен само от български момчета, играе пред празна зала, а повечето в публиката са роднини на играчи. Абсурд след абсурд. Каква е причината и има ли връзка с нивото на отбора или учредяването на новия клуб не е е ясно, но е повече от тревожно и тъжно, че няма никакъв интерес към баскетбола в столицата на България. Причината със сигурност не е и е късният час на мача срещу Кожув (20.30), защото и в НБЛ Виваком интересът не е по-различен. Истината е, че тези момчета имат нужда от подкрепа, защото това е правилния път, по който трябва да развиваме играчи. Резултатите ще дойдат по-късно. На фона на това има един интересен пример, който привлича внимание. Отборите на Шумен и Видабаскет от А група имат повече зрители, отколкото половината отбори в мъжкия ни елит. Шумен – клуб за пример, който развива страхотно своята школа, има отбори във всичките си възрастови групи с около над 250 деца. От тази година клубът работи и в женско направление. Зала „Младост“, в която тренират отборите обаче, отдавна се нуждае от ремонт. Кошовете са стари, а при дъжд започва да капе. Видабаскет също има финансови проблеми. На няколко пъти отборът бе застрашен от разформироване, но все пак се задържа, а домакинските мачове на отбора са истински празник във Видин. Ето какво показват данните официалната статистика на БФБ за средната посещаемост на домакинските двубои на отборите от НБЛ и А група за сезон 2015/2016: 1.Балкан (13 мача) – средно по 1308 на домакински мач 2.Черно море Порт Варна (11) – 809 3.Лукойл Академик (13) - 638 4.Рилски спортист (13) – 535 5.Шумен (10) -516 6.Видабаскет (7) - 500 7.Берое (11) – 378 8.Академик Бултекс 99 (10) - 335 9.Спартак Плевен - 331 10.Ямбол (11) – 331 11.Дунав Русе (8) – 206 12.Левски (11) - 194 13.ИУ (8) - 181 14.Чавдар Троян (9) – 172 15.Академик Варна (9) - 161 16,Черноморец (9) – 161 17.Рилски спортист -2 (8) – 114 18.Левски -2 (6) - 103 19.Академик Благоевград (7) - 74 20.Делфин (7) - 71 21.Академик София (7) - 70   Вижда се, че ни трябва сериозна работа за популяризирането на баскетбола. Клубовете у нас трябва да си зададат въпроса къде са феновете на баскетбола и защо децата не посещават мачовете в София. Трябва да се развива маркетинга на отделните клубове, за да се привлекат повече хора. Нещо, което малко клубове правят, а това е в основата на печалба, не само от спонсори. Черно море започна добра практика в тази насока като подарява ключодържател на всеки, закупил билет за мач от НБЛ или други сувенири на отбора. Балкан и Рилски спортист пък, ежегодно предлагат абонаментни карти на своите фенове. В Европа няма билет под 20 евро, да, но и заплатите са по-високи, ще кажете, но и тук не е чак толкова скъпо, ако направим една проста сметка. Таванът за цени на билетите у нас е от 3-5 лева. Билетите на Левски в София струват 5 лева, а ако броим, че всеки отбор има по две домакинства в месеца през редовния сезон, това прави 10 лева за месеца. За едно тричленно семейство цената става 30 лева на месец за спорт. Е, не са чак толкова много, когато това е само едно ходене на кино за някого...

Автор: Владимир Николов
Напиши коментар