камион в гора

Фирма, която разчиства трасето за пътя към тунела под Шипка, тормози габровски квартал. Строителните дейности на пътя, който ще води от крайните квартали на Габрово към тунела под връх Шипка продължават, пише Дарик.

„Не сме против тунела под Шипка, напротив“, категорични са хората от квартал Радецки. Те се обявяват срещу „българския начин“, по който работи фирмата, ангажирана да разчисти дърветата, където ще преминава трасето към тунела.

До квартала се стига по тесен път, по който разминаването на две превозни средства е трудно. По него сега се движат камионите на фирмата. Тежките превозни средства вече са разбили настилката, едно стогодишно мостче пропада, а на хората се налага сами да махат паднали големи скални маси и дървета от пътя.

стар мост

„Поддържам тезата си, че при такъв мащабен проект, какъвто е изграждането на тунел под връх Шипка и обходен път към него, е необходимо предварително да се създаде инфраструктурата, по която да се движат всички тези големи машини“, категоричен е Иван Попов, който от около две години е купил къща в квартал Радецки и живее там.

  Строеж тероризира жители на Цветния квартал във Варна (ВИДЕО)

„Сега вървят машини за дърва, след време ще тръгнат бетоновози, багери и още по-тежки машини. Тезата ми е, че пътят към квартал Радецки и мостчето, което е над 100-годишно не отговарят на такъв мащабен проект. Няма къде да се разминат две коли, да не говорим за голям камион с дървесина. Особено, ако вали сняг или е разкаляно“, разсъждава Иван Попов.

Върху 100-годишното мостче вече личат две пропадания. Преди години машина за разчистване на сняг съборила автентичните перила и се наложило да бъдат изградени нови. Това, по стар български обичай, станало след катастрофа. Козарят Мильо помни историята и по думите му близо две години мостчето стояло без парапети. Който иска да мине по пътя с автомобил, трябва да е готов за предизвикателства.

изрязани дърва в гора

На Иван Попов и на други жители им се налага сами да махат големи скални късове от пътя. От пръв поглед личи, че те са паднали от околните възвишения, по които фирмата разчиства трасето от дървета, за да започне строителството на пътя към тунела под Шипка. Хората дори не знаят кой извършва дейностите. Закованите табели са хартиени и трудни за четене, особено от по-възрастни хора.

  Как е построен паметникът на Шипка

„Тук е така – действаш бързо и бягаш. Иначе може да се зададе автомобил насреща и трябва да търсиш начин как да се разминете. При рязането на дърветата е имало случаи трупи да паднат на пътя. Работниците ги махат, но има опасност, когато се свличат да ударят преминаваща кола“, разказва Иван Попов.

Известният извор и чешмата с минерална вода, които са разположени край пътя, също са били застрашени. От фирмата се опитали да направят трасе за камионите точно до тях. Жителите успели да ги спрат навреме, тъй като се опасявали, че тежките превозни средства могат да увредят водата.

Жители на квартала настояват да има пълна яснота, чрез поставяне на видими табели, кой работи в населеното място. Искането на хората е да се укрепи мостът, да се разшири пътят и той да бъде изцяло реставриран след като приключат дейностите по строителството на околовръстното трасе, което ще води към тунела под Шипка.

Дървени трупи в гора

Снимки: Дарик

  5 часа пожарникари и горски вадят от примка благороден елен край Габрово