С 353 повече са катастрофите през 2015-а спрямо 2014 г. 13 300 пияни шофьори и 22 000 без книжки смe регистрирали през 2015 г. Пътната безопасност не е проблем само на контролните органи

– Комисар Рановски, статистиката сочи, че през 2015 г. загиналите на пътя са 680, с 29 души повече от 2014 г. Точна ли е тази цифра?

– Това са оперативни данни към първитне дни на 2016 г. Крайната статистика се прави месец след това. За съжаление, загиналите ще бъдат с около 20 души повече, т.е. около 700. Ако пострадалите при катастрофи с опасност за живота починат до 30 дни след произшествието, попадат в статистиката за предходния месец. ПТП-тата през 2015 г. в сравнение с 2014-а са с 353 повече.

– Броят на жертвите и катастрофите расте, въпреки че мобилните камери отново издават глоби с фишове, а контролът е засилен. Само в Пътна полиция ли е проблемът?

– Пътната безопасност не е проблем само на контролните органи. Голямо значение имат обучението на шофьорите, манталитетът им, автомобилният парк. 75% от колите са на по над 20 г., а произшествие с такава кола често е фатално. Пътната инфраструктура също има огромно значение. Да, строят се нови участъци, имат маркировка, но все още има пътища, които не са ремонтирани от 30-40 г.

Обраснали са с храсти, няма видимост, знаците не се виждат. Ангажимент към безопасността на пътя имат министерства, общини, агенции. Два пъти в годината преглеждаме пътната мрежа. Пишат се предписания, справки.

За отстраняване на проблемите стигаме до недостиг на средства в пътните управления

– Правили ли сте анализ къде сме по показатели на смъртност и травматизъм в ЕС?

– На последните 4 местас Румъния, Литва и Латвия. Водеща статистика в Европа е брой загинали на 1 млн. население. Миналата година бяхме 90 загинали на 1 млн., а средното за Европа е 45.

– Колко пияни шофьори хванахте през 2015 г.?

-13 300. 6100 от тях са с над 1,2 промила алкохол в кръвта.

– А колко са тези, които са карали без книжки?

– Около 22 хил. души, което е много тревожно. Много от тях не знаят, че за първото такова нарушение минават с глоба до 300 лв., но при втори път – отиват на съд по Наказателния кодекс. Пияните и неправоспособни шофьори са най-рисковите. Те показват, че не уважават законите и за тях трябва да има присъди.

Вече има доста заможни хора, които не се плашат от глоби

Самокатастрофиралите също са голям проблем. През 2015 г. 238 са загиналите в ПТП с участие само на един автомобил. Това е или ниска квалификация, или неоценяване на пътните условия. Сам си на пътя, обръщаш се и убиваш возещите се в колата. Много често тези шофьори остават живи за разлика от пътниците. Обикновено тези катастрофи стават на междуселски пътища.

– Кои случаи със загинали ви впечатлиха най-много в скоро време?

– 16-годишно момиче без книжка уби дядо си при катастрофа на пътя Русе – Бяла. Къде са родителите на това дете, каква отговорност носят те, кой му даде автомобила? Верижната катастрофа в тунела на “Хемус” – също. Не помня такъв случай, откакто съм полицай.

– Какви нови мерки предвиждате за контрол на пътя?

– Обмисляме служителите на Пътна полиция да издават фиш или акт чрез таблета и директно да го вкарват в системата. Сега полицаят го пише на ръка, на хартия. След това се прибира в службата и го дава на други, които го вкарват в системата. Вместо да го пише веднъж на хартия, а след това да го носи, чрез таблета ще може директно да го въвежда още на пътя и на място ще го разпечатва. Ще оборудваме колите и с печатни устройства. Ще махнем хартията, доколкото е възможно. Скоро ще има електронни услуги.

Ще се подава искане за удостоверение за водач, за собственост на превозното средство, както и дубликат на шофьорската книжка. Гражданите ще могат да проверяват задълженията си към Пътна полиция и ще могат да ги плащат електронно.

– Свикнаха ли пътните полицаи с камерите и микрофоните, които записват проверките?

– Политиката на министерството е категорична – всички коли на Пътна полиция ще бъдат оборудвани по този начин. Искат, не искат, това е. Някои от служителите недоволстват, че постоянно ги записват, но трябва да разберат, че тези камери са и в тяхна полза. Например – спират някого, който е на висок пост, и се започва едно уволняване, обаждания…

Това се заснема. 120 автомобила са оборудвани така, имаме проект за още 300 коли, но и там ще има обществена поръчка. Надявам се, да приключи тази година. В същото време се чака доставка за нови автомобили. Ако се купи оборудване за тези 300 коли, трябва да се прецени кога ще пристигнат новите автомобили, за да се монтира на тях, а не на старите – които са на по 600 хил. км и струват по-малко от новата техника. Ако обаче колите и оборудването се разминат във времето, трябва да се сложат на старите.

– Какво показват записите от тези проверки?

– “Вътрешна сигурност” към МВР ги гледа.

Наказаните служители са над 100

И пак не можем да опишем цялостната картина. Ако има 100 екипа със системи за видеозаснемане, това са 800 часа запис. Няма как МВР да сложи още 100 служители да гледат записи и да им се плаща. Може да се гледа или на изборен принцип, или при сигнал.

– Очаквате ли с промените в Закона за движение по пътищата да намалеят катастрофите?

– Някои от предложенията ни са нестандартни, но само част от тях да се приемат, ще е добре. От депутатите зависи. Глобата ще достига по-бързо до нарушителя, ще има по-голяма отстъпка за плащане до 14 дни, размерът на санкциите се увеличава. Ще се реши и проблемът с връчването на глобите чрез обявяването им в интернет, ако нарушителят не бъде открит на адреса.

Тогава може да се прати в НАП и да се образува изпълнително дело. И най-вече – за по-голям брой нарушения да се пише фиш, а не акт, защото процедурата е по-тромава.

– Кога ще се реши проблемът с липсата на регистрационни табели?

– За големия търг вече има класиран кандидат, но още няма договор. Вчера се чакаше срок за обжалване пред съда, защото комисията за защита на конкуренцията се е произнесла. В момента проблем с табелите няма, защото всяка дирекция си прави обществена поръчка. Имаме 3 фирми, които произвеждат табели.

Проблем е с големите дирекции. СДВР прави нова поръчка за 66 хил. лв., това са около 15 хил. табели. Толкова се правят в София за 1 месец. И ако до един месец няма развитие, вече ръководството ще търси решение.

– Не е ли малко несправедливо хората да изливат гнева си към Пътна полиция, а нещата да зависят от обществени поръчки, обжалвания и законодателство?

– Лично на мен работата по обществени поръчки ми тежи

Това са заявки, спецификации, участие в комисии, тъгове и го правят хора от Пътна полиция. Не знам защо ние трябва да се занимаваме. В нито една европейска държава го няма. Полицаят казва – имам нужда от камери, от мундщуци, и му ги осигуряват. А ние се занимаваме с всичко.

– Проблемът с повредените мобилни камери отново е с генезис в обществена поръчка, нали?

– През 2014 г. е обявен търгът за поддръжката им. Яви се един изпълнител. Имаше запитване до Агенцията по обществени поръчки дали можем да проведем процедурата с един кандидат. Отговориха, че решението е наше. Обявихме нова обществена поръчка. Изтече срокът за подаване на оферти, пак се яви една фирма.

Срокът се удължи с още 20 дни, през които може пък да се яви и друг кандидат. След това ще се сключи договор, но още нямаме такъв. 2 години не можем да проведем процедура. 57 от мобилните камери не работят от 148. Но има дирекции като Пловдив и Плевен, където от 7-8 камери работи само по една. Това се отразява на статистиката.

Нарушенията намаляват, защото няма контрол. През лятото, ако сме заснемали по 25 хиляди, през последния месец са 15 хиляди.

– Продължават ли гонките в страната?

– Да, за съжаление. В края на миналата седмица в село до Раковски имаше такъв случай. МВР уведомява прокуратурата при сигнал, че има гонки, но хората трябва да съдействат най-малкото със свидетелски показания. Защото, когато патрулът отиде на място, гонка вече няма.

Бойко Ранчев е роден на 22 февруари 1972 г. в Кюстендил. Завършва военно училище в София. От 1996 до 1999 г. е офицер в армията

От август 1999 г. е на работа в МВР. Започва като районен инспектор в Трето РУП в София

След 3 г. преминава в сектор “Контролно-методическа дейност” на Териториална полиция към СДВР. От 1 март 2005 г. е служител на Пътна полиция. Със заповед на министър Румяна Бъчварова от началото на април 2015 г. е назначен за началник на Пътна полиция.

Източник 24 часа бг