Мултимилиардерите Бил Гейтс и Уорън Бъфет са близки приятели от близо три десетилетия. Всеки път, когато основателят на Microsoft е в компанията на „Оракула от Омаха“, той казва, че се чувства като дете в сладкарница, визирайки множеството съвети, които е получил от Бъфет.

Гейтс също така не пропуска възможност да сподели ролята, която житейската мъдрост на Бъфет е изиграла в неговия живот. Може би най-важният урок, който е научил от легендарния инвеститор, е ревностно да защитава своето време.

„Колкото и пари да имате, не може да си купите време. Всеки има само 24 часа на ден. Уорън отделя особено внимание на този факт. Той не позволява календара му да се препълни с безсмислени срещи“, казва Гейтс.

Задаването на правилните приоритети дава на Бъфет повече време, което да прекарва в компанията на хора, които са важни за него, като в това число влиза и основателят на Microsoft.

„Той е много щедър в отделянето на време на хората, на които има доверие. Близките му съветници в Berkshire имат номера му и могат да му се обаждат по всяко време“, добавя Гейтс.

Иначе казано, трябва фокусирате цялото си внимание върху важните за вас неща и да игнорирате информацията, мненията и идеите, които не засягат вашите приоритети. Преди да правите каквото и да е било, трябва да си задавате въпроса „Това важно ли е за мен в момента?“.

Успешните хора, като Бъфет и Гейтс, са наясно с това, че денят им трябва да се върти около важните неща. Те управляват времето си изключително ефективно, фокусирайки се върху едно или две неща, които задължително трябва да бъдат изпълнени в рамките на деня.

Ето няколко неща, които може да направите, за да подобрите фокуса си върху важните неща:

Следвайте предвидим график

Когато пристигнете в офиса, първият ви приоритет трябва да бъде избягването на имейла. Веднъж след като отворите пощата си, играта свършва. Веднага ще бъдете въвлечени в водовъртеж от чужди проблеми, искания и ангажименти.

Вместо това, всяка сутрин отделяйте между 30 и 60 минути за планирането на график, който да следвате през деня. Задайте си въпросите: „Какво трябва да направя, за да върви деня ми добре?“ и „Колко време трябва да отделя на всяка задача?“

Опростете нещата

Опростяването внася много ползи в работния процес. Когато трябва да мислим за много сложни фактори, като например срещи с хора или разработване на стратегии, ние често губим от поглед крайната цел, която искаме да постигнем. Вместо да позволявате денят ви да бъде доминиран от ненужни разсейвания, трябва да се научите да подрязвате всичко излишно и да си изградите ритъм на работа.

Обучете мозъка си да казва „не“

Според проучване на професор Мортен Хансен от Калифорнийски университет „Бъркли", когато човек казва се научи да „не“, той придобива способността да свежда до минимум ангажиментите си и да се фокусира върху важните неща. И обратното, когато човек не се възползва от тази дума, той рискува да бъде натоварен с твърде много задължения, резултатът от които са повишени нива на стрес, прегаряне и дори депресия.

„Хората смятат, че да си фокусиран означава да казваш „да“ на нещо, върху което трябва да съсредоточиш вниманието си. Това не е така. Да си фокусиран означава да казваш „не“ на стотици други добри идеи, които съществуват. Трябва да избирате внимателно. Аз съм еднакво горд както с нещата, които сме направили, така и с онези, които не сме“, казваше основателят на Apple Стив Джобс.

.................

Марсел Шуантес, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев
manager.bg