Бизнесът за Пловдив 2019: Всички очакваха "уау" ефект, но се получи "ауу"

Всички очакваха ефект "​уау", а се получи само "ауу", при това със силно негативно звучене. Така хотелиери и ресторантьори обобщават шеговито ключовата 2019 година, когато Пловдив бе Столица на културата. Парадоксалното е, че бизнесът определя като по-успешна предходната 2018 година, пише Марица. Летището спи Причините са много и различни, но основната е летището, което не работи, обобщава ресторантьорът и шеф готвач Николай Боруков. През 2019 г. на аеропорта се изпълняваше само една редовна линия ​- до Лондон, година по-рано идваха туристи и от Италия и Белгия. Те бяха „качествени“ клиенти и идваха целенасочено до Пловдив с цел културно-исторически туризъм, категоризира ги той. Бизнесът със заведения обаче не разчита на чуждите туристи. Българският клиент прави по-големи сметки, сочат наблюденията на собственика на ресторант "Сол и пипер". Това се обяснява с манталитета на хранене - аперитив, салата, предястие или основно, десерт. Докато чужденците хапват набързо едно ястие и бягат към следващата си цел. Шеф Боруков обаче е оптимистичен, че в годината, в която Пловдив бе Столица на културата,  сме „си постлали“ за следващите две-три. Няма как за една година светът да разбере, че съществуваш, философски отбелязва той. За протокола ​- проблемът с Летище Пловдив продължава да стои нерешен. Министерство на транспорта направи анонс, че до края на 2019 година концесията ще бъде пусната, но това не се случи. Към днешна дата е ясно само, че концесионният анализ за аеропорта е готов, но все още не е публичен.   Туризъм сред багери - мисия невъзможна Недобра година отчитат и от емблематичния хотел на пъпа на града "Рамада Пловдив Тримонциум". Нито сме регистрирали ръст в нощувките, нито пък в оборотите, категорични са оттам. 4-звездният хотел бе под обсада на багери, шум и прах почти девет месеца от 2019 година, докато течеше реконструкцията на площад "Централен". Навсякъде по света се правят ремонти, но вероятно пловдивските са уникални, щом предизвикаха такива гневни реакции дори сред немците, известни със сдържаността си, разказва пиарът на хотела Ертен Късова. Тя неведнъж е ставала свидетел на недоумението на гостите на хотела защо няма ясни указателни табели поне на английски за обходни маршрути покрай огражденията и багерите. Не си спомням случай, в който гост на хотела да ни е запитал за нещо конкретно покрай събитията на Европейската столица на културата, посочва тя.   Българи спасяват оборотите Цените и през 2018 г., и през 2019 г. при нас бяха непроменени, но финансово през по-предишната година се представихме по-добре, обяснява Венцислава Тафкова, която участва в управлението на три семейни хотела - "Даун таун", "Венис хаус" и "Челси", по думите й от „среден клас“. Ние по нищо не разбрахме, че градът е Столица на културата, въпреки че бяха вложени доста инвестиции в базите преди ключовата година. Хотелите се пълнеха предимно за уикенда, и то от българи, обяснява Тафкова.   Култура ли? Хайде на рок Единственото събитие, което хотелиерите всяка година очакват с нетърпение, е "Хилс ъв рок". Рок фестивалът на Гребната през лятото пълни не само базите в Пловдив, но и в околните общини. Рокаджиите нощуват в Асеновград, Бачково, Перущица, Марково и т.н. Отсега имаме резервации за тазгодишното издание, потвърждава тенденцията Венцислава Тафкова. Две други събития, плод на усилията на Съвета по туризъм - "Дефиле на младото вино" и "Вино и гурме", се доказаха през годините като ключови за заетостта на ресторанти и хотели под тепетата. Нещо повече, събитията са включени в програмите на столични туроператори, които оферират посещение на Пловдив именно в дните на дефилето на младото вино. С добра инерция върви и друга проява - „Уикенд в Пловдив“, също инициатива на Съвета по туризъм. В рамките на един уикенд през март хотели, ресторанти, театри, кина, галерии, музеи дават нелоши отстъпки. В огромната си част обаче от тях се възползват предимно българи.   Кога рухнаха мечтите   С наближаването на откриващото събитие на Пловдив ЕСК бизнесът все повече и повече се наточваше. Мечтите им за луди обороти бяха подхранвани с фрагментарни статистики от местната администрация. Хотелиерите в града имаха толкова големи очаквания към откриващия уикенд, че направиха нещо кардинално - спряха резервациите си през booking.com. Резервационната система продава срещу комисиона от порядъка на 15-18%, но нашите предприемачи решиха, че ще успеят да реализират стаите си сами. Обаче не успяха. Направиха промени и в ценовата си политика в посока нагоре. Ако една стая се е продавала за 80 лева, за откриващия уикенд бе пусната на 200 лева, даде пример източник на „Марица” от бранша. Всичките стратегии обаче се оказаха напразни - с голяма заетост на откриването бяха само „Тримонциум“ (заради гледката към Кулата и факта, че там беше настанена официалната делегация) и хотел "Империал" (там също нощуваха официални лица). Проверка на "Марица" обаче показа, че до последно и там се намираха свободни стаи.


Автор: Атанас Георгиев
Напиши коментар