Нашето си е най-хубаво, ама друг път!

Нашето си е най-хубаво! Българинът обича да се бие в гърдите с това. Че образът на патриот не е нищо повече от поза обаче прозира в малките неща. Като във факта, че нашенецът уж всичко родно люби, тачи и милее, но не съвсем. Оказва се, че едва около 40 000 зрители са посетили киносалон, за да изгледат българска анимация през последните девет години. Още по-шокиращ е фактът, че над 35 000 от тях са посетили само един рисуван филм, което означава, че останалите творби са получили вниманието на по-малко от 5000 зрители за близо десетилетие. Че откъде пари за кино? Ако си задавате този въпрос - недейте. Салоните у нас се пръскат по шевовете винаги, щом в афиша заблести името на поредната холивудска продукция за Отмъстители, Жокери и други знайни и незнайни воини. Е, да, ама това не са анимации, ще ме контрирате вие. Проста справка от обобщените данни от киносалоните след изминалия уикенд показва, че в списъка с топ 10 на най-гледаните филми у нас фигурират цели три анимации. Те са събрали в залата общо около 124 хиляди зрители, като приходите от продадените билети за прожекциите им са 1 164 144 лв. И това е без да броим лентата „Господарка на злото 2“, която също се котира при филмите за деца и само за три дни е събрала 31 740 зрители и отчита близо 350 000 лв приходи. Следователно нито интересът на българина към анимациите е нисък, нито му се свидят средства за да ги гледа. В същото време българските студиа броят между 7 и 30 хиляди лв за създаването на една минута от завършен анимационен продукт. Дори минималната сума е почти двойна в сравнение с тази за реализирането на една минута от българските игрални филми, които жънат по-голям успех в киносалона. Можете да си представите, че не говорим само за къртовски труд, а и за огромна сума пари за създаването на пълнометражна анимация. Равносметката – неколцина си закупуват билет за рисувано кино за милиони. Това оправдава липсата на ентусиазъм за създаване на българска продукция у редица талантливи български аниматори. След това се хвалим с Антони Христов, който прекара 18 години на върха на световната анимация като художествен директор в прочутото студио Pixar. Ето, българите са работливи и успешни! Зад граница. Без да се замисляме, че просто нямат поле за реализация на български терен. И всички имаме пръст в това. Но не можем да виним само зрителите, които не са възпитани да уважават труда на българина. Според родните аниматори един от основните проблеми в сектора е липсата на държавна политика относно изграждането на анимационна индустрия. Във Франция, например, студиата могат да получат между 30 и 70 на сто от общия бюджет при реализирането на анимационния си продукт. А вие си повтаряйте „Съсипаха я тая култура!“, докато се нареждате за билети за „Замръзналото кралство“. Коментар на Преслава Ангелова / Агенция Минитор


Автор: СПЪТНИК
Напиши коментар