Здравословно-хранене

„Най-честите нарушения в хранителното поведение в тийнейджърска възраст са анорексията и бигорексията“, разясни в интервю за Дарик доц. д-р Дарина Найденова, диетолог. Анорексията е много характерна за момичетата, като 9 от 10 страдащи са представители на нежния пол.

Бигорексията пък е сравнително ново хранително нарушение, което се забелязва основно при момчетата, но се среща все по-често. Заболяването все още не е много познато и е свързано със стремежа към една много добре изразена мускулатура като на бодибилдър. Цялото денонощие е посветено на тренировки, определен хранителен режим и включва употреба на субстанции, някои от които са опасни.

В днешно време най-често срещаното нарушение в хранителното поведение е компулсивното преяждане. То се забелязва при половината от хората на възраст между 25 и 50 години в някакъв период от живота им. „Повечето хора еволюционно така сме устроени – при негативни емоции се утешаваме с храна”, коментира диетологът.

Тя уточни, че при установяване на емоционално хранене обикновено се търси причината и се налага работа с психолог. При по-тежките случаи на анорексия и булимия понякога се търси помощ и от психиатър, посочи доц. Найденова, която обучава студенти в Медицинския университет във Варна по здравословно и лечебно хранене.

  Подуто коремче? Тези 13 храни са вашето спасение!

Семейната среда може да доведе до отключване на заболявания, свързани с  хранителното поведение. Някои проучвания показват, че има и генетичен фактор. Той обаче може да се изяви при неподходяща социална среда.

Нарушения в хранителното поведение – проблемите на 21 век. Възможности за повлияване и терапия” е темата на тридневен курс, който ще се проведе на от 7 до 9 юни в Медицински университет-Варна. Подобно обучение ще се прави за първи път в страната. Курсът е ориентиран към лекари, психолози, логопеди, акушерки и социални работници, които работят с деца и младежи.

„Назрява необходимостта да бъдат обучени много специалисти по тази тема, тъй като лечението на тези заболявания изисква екип от специалисти”, коментира диетологът.

Ако искаме да бъде здравословно храненето, трябва да ядем различни неща, поне 3-4 пъти на ден. Поне 15-20 минути трябва да се отделя за едно основно хранене, за да бъде то и удоволствие“, каза още доц. д-р Дарина Найденова.

  Подуто коремче? Тези 13 храни са вашето спасение!

Тя препоръчва консумация на сезонни продукти и по възможност произведени в региона. „Трябва да консумираме повече риба, като няма проблем с родните кисело мляко и пшеница. Много често обаче има проблеми с чуждоземните соя, чия и киноа, които не са ни заложени добре и лесно да храносмиламе и усвояваме“, изтъкна специалистът по хранене и диететика.

Доц. Найденова, диетолог: Ако искате хубава фигура, дъвчете добре и яжте бавно

Плодовете е добре да се консумират като отделно хранене или между храненията. По този начин стимулират храносмилането. Малко ананас или киви пък помага за облекчаване на стомаха при смесване на повече храни. Зеленчуците е добре да се консумират поне 3 пъти на ден – като добавка към основното ястие, тъй като стимулират перисталтиката.

Веганството е много краен модел на хранене, може да доведе до негативни последици и не е допустимо да се практикува от малки деца. От друга страна с животинските храни не трябва да се прекалява, съветва диетологът.  Тя разкри, че вредни храни има и това са изкуствените продукти, в които естествените съставки са заменени с нещо по-евтино и изгодно за производителя.

Вредна храни би била имитационен млечен продукт, в който кравето масло или пълномасленото мляко с палмово масло, или колбас с много химия – консерванти и овкусители, и соя вместо месо. 

  Подуто коремче? Тези 13 храни са вашето спасение!