Учени БАН Батерия

Учени от Българската академия на науките, в партньорство със свои колеги от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, създадоха батерията на бъдещето. Тя е от ново поколение и се очаква да предизвика истинска революция в съхраняването на енергия.

Става дума за оригинална българска разработка на безопасна, евтина и безвредна за околната среда презаредима батерия. Тя е на основата на натрий. Може да се комбинира с литиево-йонните батерии или дори да ги замени изцяло в редица приложения.

Голямото постижение на нашите учени е разработката на нов тип електроди от достъпни материали като сулфатните соли. Те са широко разпространени и могат да бъдат намерени дори на Марс.

Водеща организация в проекта е Институтът по обща и неорганична химия(ИОНХ-БАН) при БАН. Партньори са Институтът по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС-БАН) на БАН и Факултетът по химия и фармация на СУ „Св. Климент Охридски“ (ФХФ-СУ).

В батерията на бъдещето литиевите йони са заменени с по-евтините, по-безопасни, по-екологични и лесно достъпни в природата натриеви йони. Все пак механизмът на действие е запазен. Като първа стъпка изследователите от ИОНХ-БАН са създали нови електродни материали, подходящи за обратимо включване на натриевите йони, без да се наруши тяхната структура.

  Учени дешифрираха генома на финикиец, живял преди 2500 години

От тези материали е конструирана моделна натриево-йонна клетка, която е подложена на електрохимични тестове в ИЕЕС-БАН. В същото време учените от ФХФ-СУ са моделирали на атомно ниво процесите в електролитния разтвор на батерията, за да ги изучат и управляват целенасочено в бъдеще.

Предимства

Едно от основните предимства на новата натриево-йонна батерия е акумулирането на енергия от възобновяеми източници. Това е особено важно на фона на постоянно растящия дял на възобновяемите източници в производството и потреблението на енергия в икономиката и бита по целия свят.

Използването на натриевите йони за съхраняване на енергия ще намери ценно приложение и в електромобилите, където максималният пробег, цената и времето за зареждане са от първостепенно значение.

Специално за автомобилната индустрия се разработва хибриден вариант – литиево-натриева батерия, която съчетава високата мощност на литиево-йонната с ниската цена на натриево-йонната.

„Това е пилотен проект с многообещаващи първоначални резултати, но постигането на крайната цел изисква още проучвания, изпитания и средства“, обясни проф. Радостина Стоянова от ИОНХ-БАН.

Източник: Technology.bg

  Учени от БАН разработиха технология за добив на електричество от Черно море

Автор: Катя Димитрова