Кой взе парите, за да не "гърми" Търговският регистър

Само за година Агенцията по вписванията похарчи за тази цел милиони Търговският регистър продължава изцяло да не работи въпреки съобщението от понеделник, че работата „ще бъде възобновена поетапно“. Агенцията по вписванията не казва каква е причината за срива, но отрече да е била осъществена умишлена атака срещу системата. Това се потвърждава и от информацията, с която Клуб Z разполага. Според наши източници става дума за „гръмнали“ сървъри, на които са данните от Търговския регистър. За да се застраховат срещу подобни случки, данните се архивират редовно и се поддържа т.нар. back-up. Проблемът е, че в случая и регистърът, и неговият архив са били на едни и същи сървъри – нещо, което е недопустимо от гледна точка на сигурността. Кой е допуснал това? Проблемите, които доведоха до безпрецедентен срив на Търговския регистър, могат да са резултат от действията на две групи – от една страна са специалистите и фирмите, които изграждат и поддържат системата, а от другата - ръководството и експертите на Агенцията по вписванията, които следят за изпълнението и носят отговорността. Веднага след началото на работата на кабинета на ГЕРБ и „Обединени патриоти“ за директор на Агенцията бе назначена Зорница Даскалова. Тя е била член на КЗК, при когото се е наблюдавала концентрация на преписки, засягащи по някакъв начин Делян Пеевски, показа разследване на „Капитал“. Формално Даскалова е била номинирана от „Атака“ и за двете позиции. Преди това тя участва в няколко фирми, които са свързани с Делян Пеевски и Цветан Василев, а една от тях - „Томир“, купува през 2009 г. вила в Бояна и веднага я продава на Николай Бареков с кредит от КТБ. Милиони след милиони През последните две години Агенцията по вписванията е похарчила няколко милиона на българските и европейските данъкоплатци за надграждане и поддръжка на системата. Това се налагаше, защото в Търговския регистър трябваше да бъдат интегрирани още два регистъра – имотният и този на юридическите лица с нестопанска цел, както и заради интеграцията с платформата за обмен на данни между търговските регистри в Европейския съюз. В края на 2016 г. започва успоредното изпълнение на два големи проекта по европейската програма „Добро управление“ - единият е за надграждане на Търговския регистър, а другият е за Имотния. Това показват данните на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС. Първият проект е на стойност 1 999 415.78 лева, а вторият – 1 500 000 лева. 85% от парите са безвъзмездна помощ от ЕС. Изпълнители на първия проект са „Сиенсис“ АД, държавната „Информационно обслужване“ АД и едноличният търговец „Алфа – Веселка Велчева“, която има козметичен салон. За втория проект към същото трио се присъединява и друг едноличен търговец - „Дан-теа – Евелина Генкова“, собственик на туристическата агенция „Дан-теа травъл“. Година по-късно – на 25 октомври 2017 г., Агенцията по вписванията обявява обществена поръчка, чието заглавие почти повтаря заглавията на двата европроекта. В обявлението дори е записано, че поръчката е свързана с проектите, но този път са описани много по-конкретни дейности – като например „подобряване на интерфейсите на Търговския регистър“, „реализиране на безхартиени процеси за комплексни услуги“ и „разработка и внедряване на нови публични електронни административни услуги“. Интересно е, че процедурата този път е т.нар. обществена поръчка в областта на отбраната и сигурността, което позволява на възложителя да намалява конкуренцията с допълнителни изисквания. В едномесечния срок документи подава само един кандидат и това е победителят в европроектите „Сиенсис“ АД. Сумата този път е 2 592 000 лева с ДДС, които покриват по-голямата част от разходите по двата европроекта. Месец по-късно – на 25 ноември 2017 г., Агенцията по вписванията обявява още една поръчка: „Разширяване капацитета на масиви за съхранение на данни, надграждане на сървъри и доставка на лентови библиотеки за архивиране на данни“. Победител този път е „Телелинк бизнес сървисис“ ЕАД, а поръчката е на стойност 3 677 404.80 лева с ДДС. Този проект е с продължителност 6 месеца, договорът е сключен преди Нова година, т.е. вече трябва да е приключил. Така само през последните две години Агенцията по вписванията е инвестирала (или прахосала част от тях) над 6 милиона лева за надграждане на информационната си система, която днес не работи. Кой кой е? „Сиенсис“ е сред утвърдените имена в бранша, получила от обществени поръчки над 130 милиона лева, показват данните на Агенцията за обществени поръчки. Фирмата е собственост на Николай Медаров, чиято съпруга – Красимира Медарова, бе номинирана от ГЕРБ и избрана за председател на Централната избирателна комисия от 2011 до 2014 г. Тя бе предложена от президента Росен Плевнелиев за специален министър за подготовка на изборите в служебното правителство на Георги Близнашки, но остана на поста си само два дни заради обществено недоволство. „Сиенсис“ направи и печално известния български туристически портал срещу почти 2 милиона лева. Фирмата участваше като подизпълнител на „Сименс“ в проекта за новите паспорти и отговаряше за доставка, инсталация и поддръжка на ИТК инфраструктура. Когато системата блокира през 2010 г., едно от обясненията бе „проблеми с комуникацията между областните звена и централните сървъри“. „Телелинк бизнес сървисис“ е част от „Телелинк България“, управлявана от Любомир Минчев. Компанията е собственост на регистрираното в Холандия дружество Telelinks Holdings B.V., с което бизнесменът Спас Русев никога не е отричал връзката си. В края на 2017 г. Агенцията по вписванията се проваля в опита си да проведе обществена поръчка за „абонаментно обслужване и сервиз на компютърно, комуникационно и друго техническо оборудване за срок от 1 година“, защото КЗК прекратява процедурата. Това става след жалба на „Стемо“ ООД заради ограничения в изискванията към кандидатите. През април 2018 г. агенцията пуска същата поръчка със съвсем леко намалена прогнозна стойност – 167 871.60 лева. Срокът за подаване на оферти отдавна е изтекъл, но все още победител не е обявен. Агенцията по вписванията обаче сключва по-малки договори с няколко фирми, които осъществяват обслужването. По информация на Клуб Z основната поддръжка на компютърното оборудване се осъществява от „Лирекс БГ“, която има стотици обществени поръчки, работи традиционно с министерства, агенции, държавни учебни заведения, АЕЦ „Козлодуй“ и т.н. Общите приходи от спечелените поръчки надхвърлят 120 милиона лева. Възможно е всеки от изброените поотделно да е свършил качествено работата си. Възможно е някой да не го е направил. Докато Агенцията по вписванията не съобщава причините за срива, съмненията остават за всички. И най-вече за този, който трябва да контролира процеса - ръководството на агенцията. Източник: clubz.bg


Автор: СПЪТНИК
Напиши коментар