Новият “момент” при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор

Положението досега Прекратяването на “отношенията” с мобилния оператор често и за голяма част от потребителите е съпътствано с “разправии” и “нерви”, а разтрогването на „връзката“ с него е оприличавано на „тежък развод“. Но, защо? Защо, след като, ако по някаква причина потребителят иска да прекрати договора си преди да е изтекъл неговият срок, може да направи това с 1-месечно писмено предизвестие? Отговорът е: защото, както всеки друг договор, и този с мобилния оператор съдържа известни клаузи, с които страните са се съгласили да съобразяват поведението си. В случая при прекратяване се дължат неустойки. А те, понякога, не са никак малки, напр. месечните такси до края на договора. Това е и причината, поради която много абонати “търпят” и чакат да дойде датата, на която им изтича договорът. Новият “момент” В началото на годината обаче се появи лъч надежда – научихме, че Комисията за защита на потребителите (КЗП) е започнала преговори с трите мобилни оператора за ограничаване броя на неустойките при прекратяване на договора. В резултат на това, от 01.07.2016 г., факт е споразумение между КЗП и два от мобилните оператори (Мтел и Виваком), според което при прекратяване на договора с мобилен оператор, независимо колко време остава до края на договора (дали 20 или 2 месеца от 2 годишния срок), неустойките, които се дължат от потребителя се равняват на три месечни вноски. Т.е. отсега нататък, ако сключа договор с Мтел или Виваком и реша да се откажа от договора на третия месец от сключването примерно, ще дължа неустойка в размер на месечната такса за 3 месеца, а не всички оставащи месечни вноски. За жалост обаче, ако съм сключил договора си преди 01.07.2016 г., не мога да се ползвам от тази възможност. И още нещо… Покрай промените във връзка с предсрочното прекратяване на договорите с мобилни оператори от КЗП не пропуснаха да ни уведомят за нещо важно – поредната нелоялна търговска практика. Поводът за това обаче не е никак радостен и отново е свързан с нарушени потребителски права. Но, “Нищо ново под слънцето!” – както ще кажат повечето от нас. За какво да внимаваме? За “досадните” смс-и, свързани с игри, томболи, хороскопи, новини и други подобни, които понякога дори не дочитаме докрай, а трябва, защото може да “излезе” скъпо. Ако получите подобен смс, в който пише, че за да се откажете/отпишете от това да получавате съобщения със същото съдържание, напр. че може да спечелите 1 от 10 000 таблета, вие трябва да изпратите смс, иначе ще се считате за абонирани за “услугата” да получавате подобни известия (което разбира се струва пари!), трябва да Ви “светне” червената лампичка. Подобна практика е нелоялна спрямо потребителите и следва да сигнализирате КЗП. Автор: Лиляна Попова / pravatami.bg


Автор: Владимир Николов
Напиши коментар