Надежда Петрова и какво е да си жена пилот
16 Април, 2019,
09:05
Източник: webcafe.bg
В последните години темата за правата на жените, техните глас и избор, намира все по-широк отзвук и място в дневния ред на обществото. Тази обнадеждаваща тенденция вдъхновява Dove за нова кампания, свързана с преосмисляне на стереотипите за женската красота и даване на глас на жената.
"А вие сигурни ли сте, че ще стигнем?" е въпрос, който пътник в самолет задава, разбирайки, че пилотът е жена.
Пилотът, Надежда Петрова, изпълнява полети от 12 години и да, винаги стига до дестинацията. Защото в работата на пилота няма пол, а висока подготовка. Когато започва да се занимава с авиация, в нейната позиция са само няколко жени и към всички тях цари недоверие. С времето обаче успяват да докажат, че са еднакво добре обучени и еднакво способни да стигнат от точка А до точка Б, независимо от обстоятелствата. Надежда работи в националния превозвач Bulgaria Air и е втори пилот на самолет Еmbraer 190.
За нея авиацията не е детска мечта, а страст, която се появява, когато е на 18. Първият й съпруг е летец и тя прекарва дълго време в компанията на пилоти, които непрекъснато обсъждат теми, свързани с небето и полета. Така в нея се заражда желанието също да се впусне в това приключение.
Ако при първия си полет Амелия Екхарт казва: „Просто разбрах, че трябва да летя", за Надежда Петрова усещането е като при влюбване - пеперуди в стомаха и мисълта, че иска да прекара така по-голямата част от живота си. За първи път се качва в пилотската кабина (но не като първи пилот) при полет от София до Будапеща. „Бях под такава емоция, бях изтръпнала и не си спомнях нищо. Беше много странно. Когато започнахме да снижаваме и кацнахме, си помислих за [пилота на самолета] - тези хора са велики", разказва Надежда.
Когато решава да се насочи към авиацията, Надежда е студентка по счетоводство и контрол в УНСС и вече има едно дете. Идеята шокира родителите й, които се надяват дъщеря им да избере по-спокойно поприще. Докато майка й очаква тя да се посвети на по-конвенционална работа, баща й, на когото казва, че прилича, подкрепя решението й. „Само се изправи пред мен и каза: действай, щом си го решила", спомня си Надежда.
По това време единственият начин да станеш пилот, е да завършиш „Авиационна техника и технологии" в Техническия университет. Две години по-късно обаче държавната поръчка за пилоти е прекратена и се въвежда лицензираното частно обучение. „Това беше най-големият подарък от съдбата към мен и всъщност аз съм от първия частен випуск пилоти за България", разказва Надежда. Днес е много благодарна на родителите си, че са били до нея и са я подкрепяли дори финансово, докато учи и работи.
Пълно рестартиране
Ако се чудите какво се върти в главата на вашия пилот по време на летене, то ще се изненадате. Единствената мисъл е изпълнението на полета. За Надежда това е рестартиране. "Тогава не мислиш за нищо лично, дори за проблемите си, ако имаш такива".
Затова и никога не е възприемала летенето като работа. „Усещането, когато съм на самолета, е усещане за свобода и красота, извисяване над всичко земно в прекия и преносния смисъл", казва тя.
Оказва се, че по време на полет пилотите често обсъждат системите на самолета, изпълнението на определени процедури. Така те се поддържат във форма и извън задължителното тренажорно обучение, в което се разиграват всички възможни опасни ситуации в самолета. За Надежда това е гаранция, че нищо няма да бъде забравено и ще бъде подготвена за всякаква ситуация във всеки един момент. Именно по тази причина вярва, че самолетите с изцяло автоматизирано управление не са добра идея - винаги трябва да има пилот, който може да поеме управлението над машината в кризисна ситуация, защото професионалистите са подготвени да реагират.
Жените пилоти и жените шофьори
Ако се чудите дали след всички вицове за жени шофьори има различно отношение и към жените в пилотската кабина, оказва се - има. Ако сред пилотите жените вече са доказали своите умения, за част от пасажерите това продължава да е изненадващо.
„Имахме един изцяло женски полет с моята колежка, която е командир. Беше от София до Варна. Стюардесата каза, че [пасажерите] били много мълчаливи", разказва развеселена Надежда.
Това да е жена пилот е голямо предизвикателство не само заради отговорността, но и заради графика. За пилотите няма делнични и празнични дни, а вечерните смени продължават до късно и Надежда понякога се прибира след полунощ. Затова и подкрепата на семейството й е много важна.
Но от друга страна отива щастлива на работа и се връща щастлива вкъщи, където я чакат двете й деца и любимия човек. Самата тя смята, че това е най-важното. Затова се надява, че никога няма да й се наложи да работи нещо извън авиацията. Категорична е и че е намерила своята авиокомпания.
Ако някой ден обаче трябва да смени сферата, би отворила собствен ресторант, защото обича вкусната храна и да готви. Неин идеал за перфектно заведение е ресторант Лебула на последния етаж на хотел в Банкок, където е сниман и „Поредният ергенски запой".
Ако случайно, качвайки се на самолет, чуете от пилотската кабина женски глас да ви поздравява и да пожелава приятен полет, усмихнете се - може би пътувате с Надежда.
Автор: СПЪТНИК
Напиши коментар
Култура
Здраве
Коментари