Домусчиев загуби делото за промяна на приватизационния договор за БМФ
13 Юли, 2018,
09:56
Арбитражният съд към Българската търговско-промишлена палата (БТПП) е прекратил производството по искането на компанията - собственик на Параходство "Български морски флот" (БМФ), за промяна на приватизационния договор, сключен през 2008 г. Това съобщиха от кабинета на вицепремиера Валери Симеонов на БТА.
Компанията, контролирана от братята Кирил и Георги Домусчиеви, водеше съдебни дела с цел да се промени ангажиментът им да поддържат определен тонаж на корабите, съобщава "Капитал". Неизпълнението на това условие би им коствало над 55 млн. лв. Оправданието им е, че има "стопанска непоносимост", тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ.
В началото на април 2017 г. Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата излезе с решение, с което позволи договорът за приватизация на БМФ да бъде променен. Така на практика се създаде опасен прецедент приватизационните договори да могат да бъдат променяни, въпреки че това е забранено по закон и други собственици на бивши държавни активи също биха могли да не изпълнят изискванията за инвестиции, които са поели при покупките.
Вицепремиерът Валери Симеонов приветства окончателното решение на Арбитражния съд по делото за "Български морски флот" в полза на държавата. Окончателно Арбитражния съд отхвърли искането на БМФ, собственост на братя Домусчиеви, за промяна на договора за приватизация.
Поради т.нар. „стопанска невъзможност“, Домусчиеви искаха да настъпят промени в клаузите на договора за приватизация с цел намаляване на тонажа на корабите и броя на работещите, записани първоначално в документа. Ако клаузите бяха променени собствениците щяха да си спестят около 58 млн. лева. „Сега няма да си ги спестят“, коментира Валери Симеонов.
По повод приватизацията на БМФ за Радио Варна вицепремиерът напомни, че работещите в дружеството са намалели от 2400 на 124-ма и не се поддържа необходимия тонаж кораби:
Още малко дела
Решението на арбитража обаче бе обжалвано пред ВКС по искова молба на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. През есента на миналата година ВКС реши, че
арбитражът недопустимо е надхвърлил компетенциите си, тъй като искът за стопанска непоносимост "не случайно не е включен в обсега на тези, които могат да бъдат отнесени към арбитраж, тъй като разногласие между страните относно необходимостта от промяна в договора изобщо не би могло да възникне поради законовата забрана".
ВКС върна делото в арбитража, който сега вече преценява, че не е компетентен да се произнесе по този казус.
Стопанската непоносимост
Параходство "Български морски флот" беше приватизирано през 2008 г., като 70% от БМФ са собственост на "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Купувачът се сдоби тогава с общ тонаж от търговски кораби 1.4 млн. DWT (дедуейт).
Ангажимент по договора е към десетата година от сделката тонажът на корабите да е 1.3 млн. DWT. През 2018 г. средносписъчният плавателен състав да е 2360 души. Инвестициите в кораби да са 779.9 млн. лв. Средната им възраст да е под под 20 години, а поне 60% от тях да плават под български или европейски флаг.
Кризата от 2008 г. обаче потопи шипинга. Стъпвайки на пазарните трудности "Кей Джи маритайм шипинг" се опита да поиска изменение на договора за намаляване на въпросното изискване за тонаж на 880 хил. DWT, а за наетите да падне от 2360 на 803 души (това не беше прието от арбитража).
В очакване на новите кораби
След окончателното приключване на делата това, което предстои, е на 21 декември 2018 г. Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол да провери какво е изпълнението на приватизационния договор, напомня вицепремиерът. По негова оценка при установяване на неизпълнение ще бъде начислена неустойка в размер на приблизително 58 млн. лв.
Преди дни стана ясно, че китайската The Export – Import Bank of China ще осигури финансиране от 94.15 млн. долара на БМФ за изграждането на шест кораба за насипни товари. Корабите ще са 45 000-тонни бълкери с ледови клас и 30% по-нисък разход на гориво спрямо досегашните съдове със същата товароподемност (DWT). Плавателните съдове са били поръчани преди близо година и вече са в строеж, като първият от тях ще е на вода до средата на 2019 г.
Автор: СПЪТНИК
Напиши коментар
Култура
Здраве
Коментари