България – контейнерът на Европа

Англия, Испания, Италия. Коя ще е следващата държава, която ще започне да изхвърля боклуците си в България?

Днес гръмна новината, че Бургас и Варна ще приемат милиони тонове боклуци от Неапол и Палермо. Битовите отпадъци на Неапол отиват в Бургаско: в Полски извор, където ще се струпват на сметище. Боклуците на Палермо пък ще се разтоварват на варненско пристанище и след това част от тях ще поеме към Девня, за да се изгорят от заводите. С останалите отпадъци не е ясно какво ще се случи. Българските власти са одобрили тази операция на 3-ти юли тази година, а за последните 8 месеца боклуците на Испания и Англия са се разтоварили във Варна поне 6 пъти. В края на миналия месец редакцията ни писа за кораба „HC Natalia“, който разтовари тонове боклуци, опаковани в бали, на частно варненско пристанище. Известно количество от стоварените бали бяха разкъсани и осмърдяха Аспарухов мост и околностите. РИОСВ обаче не усети никаква миризма извън района на пристанището. Всъщност РИОСВ-Варна отначало въобще не знаеше, че се разтоварва боклук. След това част от изпратените към институцията сигнали от възмутени граждани магически изчезнаха от базата данни на РИОСВ-Варна. Не бихме искали да кажем, че сигналите са прикрити. Сигурно служителите са забравили да ги отбележат по невнимание. Областният управител на Варна Стоян Пасев бе информиран за разтоварването на балите с битови отпадъци на пристанището още на 29-ти юни. Попитан дали има информация по въпроса, той отговори отрицателно и отказа по-нататъшен коментар. Колко е трудно да се сигнализира за нередност в нашата държава? Редакцията ни подаде сигнал до РИОСВ-Варна за отвратителната воня, която се разнасяше от разкъсаните бали. Институцията заяви, че няма правомощия на територията на частното пристанище. Компетентни за подобни действия били Митница Варна и Гранична полиция. След разговор с Митница Варна стана ясно, че и тя не е компетентна да обработи този сигнал, като ни препрати към Гранична полиция. От Гранична полиция заявиха, че ще уведомят Морска администрация, тъй като тя е компетентният орган в този случай. Всъщност редакцията ни няколко часа по-рано се свърза с директора на Морска администрация Варна, който обеща да провери сигнала и да ни върне обаждане. За жалост обаче капитан Енчев влезе в много важна среща, която продължи до края на работния ден. Чак след 18 часа той се обади и заяви следното. „Абсолютно всички институции са наясно с товара, знаят за него. Товарът има пълна документация и е предназначен за цементовите заводи в Девня – да се използва за гориво. Корабът „Natalia“ е шестият кораб, идвал за последните 7-8 месеца с такъв товар. Товарът не е опасен. По принцип при добро пакетиране не би трябвало да мирише толкова много. Евентуално утре можем да направим една проверка, да видим да не би да има разкъсани бали, защото от там ще мирише – ако се е разкъсала балата. Абсолютно никакъв проблем няма с товара. Говорих с шефа на РИОСВ ей сега. Всичко е абсолютно изрядно с кораба.“ Репортерът ни го контрира с това, че от РИОСВ ни върнаха писмен отговор, че Инспекцията не е предупреждавана за навлизане в български води на кораби, пренасящи чуждестранни битови отпадъци. „Току-що шефът им, който е в командировка – Ташев – ми вдигна, независимо че май е в чужбина и каза „чакай, сега ще се обадим“ и потвърди после „Да, знаем за това нещо“. А сега вече кой негов заместник какво е писал, съжалявам но не мога да говоря от името на РИОСВ. Но обясниха ми всичко. Обясниха ми и за кой завод са предназначени отпадъците. Това не е важно, но става дума за „Бели Искър“. Товарът притежава всички документи по Закона за управление на отпадъците. Абсолютно изряден товар. Ние не се занимаваме с него, защото той не е опасен товар. Занимаваме се с опасен товар, контейнери, големи, масивни стоки на палуба и зърно. И затова при нас не е разпределен от Трафика, за да проверяваме товарния план – как е натоварен корабът, да не се обърне. Затова през нас не е минал, но през другите институции си е минал по реда. Товарът е чист. Както е по нашето законодателство, по европейското законодателство. Аз видях, че корабът идва от Испания, моите колеги твърдяха, че идва от Англия:“Как да не е от Англия, предния път беше от Англия“. Но е за циментовите заводи. За гориво го използват там.“ Според Закона за управление на отпадъците трансграничният превоз на боклуци се контролира от РИОСВ в мястото на произход и местоназначението. Ако е на границите на ЕС, контролът е от митническите органи, Гранична полиция и звената на Пътна полиция. По време на самия превоз отговорностите били на агенциите “Автомобилна администрация”, “Железопътна администрация”, “Морска администрация” и др. При съмнение за съответствието на товара с придружаващите го документи и класификацията му като вид отпадък контролните органи уведомяват РИОСВ, съобщава 24 часа. Жители на Девня се възмущават. „Не ни стигат сегашните изпарения от заводите, които дишаме, ами и допълнително ще ни обгазяват и с италианските боклуци“, коментират те. https://www.youtube.com/watch?v=biZCBOucwOg Англия, Испания, Италия. Малко по малко страната ни се превръща в контейнер за боклуците на Европа. Някой взема стотици милиони, за да залее България с боклуци, а най-лошото е, че всичко това е законно. Такава ни е държавата, такива са ни управниците. А народът? Той вече едвам крета, дори и сили не му останаха, за да се възпротиви.


Автор: Атанас Георгиев
Напиши коментар