Тони Игнатов с изложба сценография "40 години, посветени на театъра"

„Никога не се придържам към ремарките. Обичам да търся неочакваното, особеното, експресивното. Стремя се да открия друга среда, различна от тази на драматурга. И винаги се съобразявам с идеята на режисьора за спектакъла.“ Тодор Игнатов В Световния ден на театъра 27 март 2016 г. от  17 часа галерия „Папийон” кани своите приятели и почитатели на изложба – представяне на сценографии и костюми сътворени от Тодор Игнатов. В периода 27 – 30 март в пространството на галерията ще бъде изложена избрана колекция на част от многобройните театрални макети и проекти за костюми на „сценографът, без когото Варненският театър нe може“. Поводите за тази изложба са два: 65-годишния юбилей на автора и 40-годишен творчески път. Пред варненската публика ще бъдат представени 10 макета на сценографии, отличени с награди и няколко скици-проекти за театрални костюми от различни периоди на богатата творческа биография на автора. Анализ на живописното творчество на художника ще направи изкуствоведката Пламена Рачева, директор на Градска Художествена Галерия "Борис Георгиев" - Варна. За художника на Варненския драматичен театър Тодор Игнатов, посветил му 40 творчески години, създал сценографските решения за 168 театрални постановки, това е втора изложба през театралния месец март. Първата изложба живопис и сценография „40 от 95” бе открита в юбилейния 95-ти рожден ден на театъра на Основна сцена. За великолепните си сценографски визии Тодор Игнатов е получил много отличия, сред които 5 награди от Националните прегледи на българската драма и театър, 3 награди Варна, наградата на Световния биографичен център в Кеймбридж за „Забележителен принос в областта на театъра и пластичните изкуства”, включен е и в сборника “2000 Outstanding artist and designers of the 20th century” („2000 изключителни художници и дизайнери на XX век”). Освен доказан сценограф, костюмограф и художник, Тодор Игнатов е и майстор на макети. Посетителите на изложбата в галерия „Папийон” сами ще се уверят колко прецизен е той както при подбора на материалите, така и при изработката на най-фините детайли, пресъздаващи сценографията в мащаб. Експозицията съдържа сценографски макети за постановките на ДТ „Стоян Бъчваров”, както и костюми от постановките „Лорензачо” от Алфред дьо Мюсе и „Малки комедии” от Чехов. Ето малка част от заглавията на постановки, чиито сценографски макети ще могат да се видят в галерия „Папийон“:
  • „Честна мускетарска“ от В.Петров
Режисьор: проф.Г.Островски Сезон: 1997 – 1998
  • „Пътят към Мека“ от А.Фюгарт
Режисьор: проф.К.Азарян Сезон: 1986 – 1987, Награда от национален преглед - Враца
  • „Къща“ от А.Страшимиров
Режисьор: Б.Богданов Сезон: 1985 – 1986, Специална награда
  • „Предпоследно сбогом“ от К.Донков
Режисьор: Симеон Димитров Сезон: 1983 – 1984
  • „Черешова градина“ от Н.Хайтов
Режисьор: К.Азарян Сезон: 1989
  • „Морска болест“ от Ст.Л.Костов
Режисьор: С.Станчев Сезон: 1984 – 1985
  • „Страсти под брястовете“ от Ю.О`Нийл
Режисьор: Д.Стоянов Сезон: 2011 - 2012
  • „Рибарска свада“ от К.Голдони
Режисьор: Д.Стоянов Сезон: 2000 - 2001
  • „Януари“ от А.Радичков
Режисьор: А.Урбан Сезон: 2003 - 2004
  • „Дванадесетте стола“ от Илф и Петров
Режисьор: Д.Дешев Сезон: 1983 Тодор Игнатов-Тони е роден на 11.02.1951 г. През 1970 г. завършва Художествената гимназия в София, а през 1976 г. и Художествената академия, специалност  сценография при проф. Асен Стойчев. Още същата година е приет за член на АМХ. От 1977 г. работи като главен художник- проектант на Драматичен театър „Стоян Бъчваров” - Варна. От 1977 г. е член на Съюза на артистите в България. От 1985 г. до 1997 г. е член на ръководството на секция сценография към Съюза на артистите в България. През 1982 г. става редовен член на Съюза на българските художници, а в периода 1983-1996 е член на ръководството на секция сценография към СБХ, от 1995 г. до 2000 г. - член на Управителния съвет на СБХ. От 1999 г. до 2005 г. е председател на СБХ – група Варна. Има 17 самостоятелни живописни изложби и 8 самостоятелни сценографски изложби. Реализирал е 168 театрални постановки, има над 200 участия в национални и международни изложби, много пленери, 9 телевизионни постановки, 6 телевизионни новели, детски тв предавания, 6 естрадни концерта, 9 концерта народна и класическа музика, 8 кафе-театри, 5 опери, 2 балета, 14 детски опери и множество тв концерти, 5 дизайнерски решения за музейни експозиции и др. Художникът се представя успешно със свои самостоятелни изложби - маслена живопис и сценография в Италия, Москва, Виена.Негови живописни творби са собственост на частни и корпоративни колекции във Франция – Париж, Страсбург, Англия – Лондон, Канада, Финландия, Норвегия, САЩ, Турция – Анкара, Истанбул, Италия, Германия и др. Творецът полага началото на много културни традиции във Варна: първи Телевизионен театър, заснет в тв студио във Варна; първи Кафе театър в ДКС; първи Кафе театър в х. „Черно море”; първи спектакъл на открито в „Римски терми”; първи боди арт в ДКС; първа постановка, в която актьори и зрители са заедно на сцена („Черна дупка” на режисьора Стоян Камбарев). Тодор Игнатов-Тони е отличен с 5 награди за сценография от 5 участия в Националния преглед на българската драма и театър. На VII Национален преглед на българската драма и театър – 1984 г. му е присъдена втора награда за Сенография на пиесата „Предпоследно сбогом” от Калин Донков, с режисьор Симеон Димитров. Получава Първа награда от III Национален преглед на камерните театрални постановки „Враца’86” за сценографията в „Пътят към Мека” от Атол Фугард, постановка на проф. Крикор Азарян. На VIII Национален преглед на българската драма и театър – 1989 г. му е присъдена трета награда за сценография в постановката „Къща” от Антон Страшимиров, с режисьор Бойко Богданов, а екипът на постановката е носител на специалната награда за най-добро представяне. През 1998 г. има номинация на САБ за постановките „Бизнес с бизон” от Дейвид Мамет, с режисьор проф. Пламен Марков и „Томас Бекет” от Жан Ануи, с режисьор Борислав Чакъров. През 2003 г. получава Диплом с присъждане на почетно звание „Лауреат шестой артиады народов России” от Национальный артийский комитет России – 2001 г. През 2000 г. получава наградата „Изключителни художници и дизайнери” за „Забележителен принос в областта на театъра и пластичните изкуства” от International Biographical Centre, Cambridge, England и е включен в сборника “2000 Outstanding artist and designers of the 20th century” („2000 изключителни художници и дизайнери на XX век”). Носител е на 3 награди ВАРНА за изключителни постижения в сферата на културата и театъра: през 1998 г. за творческия екип на „Томас Бекет” от Жан Ануи, с режисьор Б. Чакъров, през 2001 г. за сценографията на „Милионерът” от Йовков, „Женско царство” от Ст. Л. Костов и „Рибарски свади” от К. Голдони и през 2003 г. - за сценографията на операта „Дон Карлос” от Джузепе Верди. През 2011 г. е отличен с Наградата на кмета на Община Варна и Наградата на „Отворено Общество”. „Театърът е синтетично изкуство, но основно той въздейства със своята сценография и костюм. Преди да въздейства на зрителите, сценографията въздейства на самите актьори. Още по време на репетициите сценографията ги предразполага за театралната игра, настройва сетивата им, отключва въображението им. Актьорите са като децата и ако обстановката около тях е адекватна, те започват да си вярват и това им помага да влязат в образ, който е обмислен от режисьора и художника. Ако сценографията е стерилна, тя няма да въздейства нито на актьорите, нито на публиката. Истинската сценография не трябва да се изживява самостоятелно. Тя не е самоцел, а обслужва идеята на спектакъла. Тя не трябва да се налага - не трябва да пречи на спектакъла. Това е като дишането на човека - то е естествено и не пречи. Добрата сценография се усеща чрез актьорите.“


Автор: СПЪТНИК
Напиши коментар