Нещо става в касовите апарати на стотици хиляди български търговци

Да си търговец  и да имаш касов апарат с трафик на данни към Националната агенция по приходите, вече е нормална практика, въведена от Министерството на финансите по времето на Симеон  Дянков – Наредба Н-18 от 24. 06.2011 г., ДВ. Оказва се обаче, че е на път на светло да бъде извадена голяма афера с касовите апарати, която ощетява крайния потребител - търговец. От най-едрите до обущаря. Засегнати може да се окажат стоици хиляди български търговци, които си купуват въпросните  машинки от оторизираните посредници  на неколцина родни производители. Сервизите в цялата страна продават касовите апарати, оборудвани със СИМ-карта, и сключват договорите с търговците, които на практика не знаят, че ги очакват някои неприятни изненади. Оказва се, че купувачът няма представа на кой мобилен оператор е СИМ-картата в касовия апарат. Плаща 48 лв. без значение, тук явно лъщи картелно споразумение и  избор няма. Особено съществено е, че както картата, така и информацията в нея са притежание на фирмата-производител на касовия апарат. Ако търговецът поиска справка от сервиза, от който е закупил техниката, за сума от порядъка на 300 лева, плюс 48 лв. за СИМ-картата, му обясняват, че разпечатка с информация за съдържанието на последната може да получи само от производителя. За по-простичко ще дадем пример с една от  тези филми – „Дeйзи техноладжи“ ЕООД, с която варненец се опознал отблизо, опитвайки да разбере как така купува нещо и сключва договор с търговски субект, а права няма. Посредникът на софийския производител е „ЕМСИ Сервиз“ ООД. Търговецът изрази съмнения пред Спътник бг, че производителят, който стиска данните  от стотици хиляди карти за оборотите на фирмите, може да ги използва в нечия полза. Дори те да бъдат откраднати в полза на нечий икономически интерес. 48 лв. годишно струва да ползваш СИМ-картата в апарата. Не случайно натъртваме на този факт. При изтичане на договора, който може и да е за по-кратък период, мобилната връзка с данъчните секва. 100 лв. е сумата да ти свалят от отчет касовия апарат. Но има и оферта от сервиза – правят  ти отстъпка 20-30 лв.и си вземаш нов, а ти прибират стария. Каква е съдбата му, дали се ремонтира и предлага отново на пазара – е въпрос без ясен отговор. Въпросният разследващ  аферата търговец,  дочул още, че за да изчистят паметта на картата, когато се препълни, в сервиза прибират 80 лева. Парадоксално е, но според договора между т.нар. сервиз и търговеца, продавачът не носи отговорност, ако картата в касовия апарат се повреди или изгуби по някаква причина. И така, СИМ-картата не е на НАП, не е на търговеца, който не е сключвал договор с мобилния оператор за използването й. Депутатът от ГЕРБ Даниела Панайотова е поела ангажимент за законодателна инициатива по повод сигнала и изнесените от Спътник бг факти. Какви са идеите за промяна? НАП да е собственик на СИМ-картите в касовите апарати. Революционно – но защо не, агенцията да стане мобилен оператор. Друга възможност – СИМ-картата да се прехвърли на търговеца, както е нормалната практика за всички ползващи мобилни услуги. Друго предложение – да се развали картелът на мобилните оператори, които предлагат картата на единна цена от 48 лв. Да се отправи писмено запитване до фирмите производители на касови апарати на базата на какви договори работят с посредниците – фирми сервизи, обеща депутатът от ГЕРБ Даниела Панайотова. Това може да стане чрез Министерството на финансите. Да се предприеме законодателна инициатива до края на годината за промени в наредбата за ползването на фискалните устройства и да се прецизират сключените договори, които се превръщат в хранилка за производителите на касовите апарати, фирмите – сервизи и мобилните оператори. Това са въпросите, които са на дневен ред и засягат интересите на стотици хиляди търговци в България. Има ли умисъл в създадената за печалбарство схема и ако е така, нека се заеме прокуратурата. Автор Юлия Кунева Снимки Спътник бг      


Автор: Юлия Кунева
Напиши коментар