Коронавирусът ще има значителни последици върху българския бизнес

Коронавирусът ще нанесе сравнително малки директни щети на българския бизнес, но непреките последици ще са големи. Това се дължи на факта, че част от основните търговски партньори у нас зависят от китайския пазар. Изводът е на компанията "Кофас", световен лидер в кредитното застраховане, пише Марица. Разпространението на коронавируса, който отскоро вече носи името COVID-19, вече се отразява и върху икономиките, като допринася за нарастването на рисковете. Китайската академия за социални науки изчислява, че епидемията може да струва на Китай 60 милиарда долара, което предполага, че БВП може да падне до 4,5% на година или дори по-малко през първото тримесечие. Щетите върху бизнеса ще бъдат огромни и очакванията са коронавирусът да има по-голямо въздействие дори и от ТОРС епидемията от 2003. „Ситуацията в Китай ще окаже отрицателно въздействие върху рентабилността на компаниите от свързани сектори като транспорт, търговия на дребно и услуги. Други азиатски икономики също ще бъдат засегнати от епидемията, като очакванията са това да окаже негативно влияние върху перспективите за растеж за 2020“, коментира Пламен Димитров, управител на Кофас България. Коронавирусът COVID-19 дава своя ефект и върху други отрасли на бизнеса. Видяхме срив на цената на петрола, която падна с 25% и несъмнено ще даде отражение в множество сектори. Промишлеността на провинцията Хубей, която включва автомобилостроене, метали, нефт, производство на храни и оборудване, също е изложена на риск, тъй като веригите за доставки ще бъдат нарушени. Колкото по-дълго трае разпространението на новия вирус, толкова по-вероятно е заводите в Китай да останат затворени, което на свой ред ще доведе до сериозни последици за глобалните икономики. Китайските компании в сектора на транспорта, търговията на дребно и услугите пък силно зависят от продажбите, реализирани през периода на китайската Нова година за голяма част от годишния им оборот. В глобален план, ще пострада туризмът, в това число туроператори и хотели, както и транспортния сектор, включително авиокомпании.


Автор: Атанас Георгиев
Напиши коментар